Välj en sida

Du skulle bli förvånad över hur fel ett däcktryck kan vara innan det upptäcks bara genom att titta på det. Detta gäller särskilt punkteringsfria däck, som kan vara helt fria från luft och se perfekta ut tack vare sin förstärkta sidoväggskonstruktion.

Lyckligtvis, oavsett om din bil är ny eller begagnad, är det lätt att hitta tillverkarens rekommenderade lufttryck. Det finns flera ställen där du kan hitta denna information, till exempel i instruktionsboken, på en fyrkantig eller rektangulär informationsdekal på förarsidans dörrkarm och ibland även i handskfacket.

I värsta fall kan du ringa en återförsäljare eller hitta en pålitlig onlinekälla (betoning på ”pålitlig” – du bör alltid hålla dig till officiella tillverkar webbplatser) för att ta reda på det.

Varför är det dåligt att köra på däck med lågt lufttryck

Att köra på underpumpade däck ökar kontaktytan mellan din bil och vägbanan. Även om det kan låta som positivt, är det definitivt inte det. Åtminstone tillför denna ökade kontaktyta mer friktion mellan däcket och vägytan, vilket kan öka slitaget på däcket och få fordonets bränsleförbrukning att öka.

Ett kraftigt underpumpat däck kan potentiellt påverka fjädring, styrning och bromsprestanda. När du svänger in i ett hörn förväntar du dig att bilen samarbetar. Med lågt däcktryck blir bilens styrresponser inte lika skarpa som vanligt. Underpumpade däck kan förvandla en enkel daglig körning till en mardröm.

Varför är det dåligt att köra på överpumpade däck?

En vanlig missuppfattning är att körning på överpumpade däck kan bidra till att förbättra bränsleekonomin. Det beror på att till skillnad från underpumpade däck som ökar friktionen genom att skapa en större kontaktyta – har ett överpumpat däck mindre friktion och en mindre yta som rör vid beläggningen.

Även om det kan låta som en bra idé, kommer mindre kontakt med vägen att påverka prestandan negativt.